Je předmětem mnoha různých otazníků, někteří prodejci ji dávají k dobru jako argument pro tvrzení, že lepší je to bez realitky. Ta si totiž jenom účtuje peníze za služby, které zvládne každý sám. Jaká je vlastně pravda? A co očekávat, když oslovíte realitní kancelář s nabídkou bytu? Nejde jen o účtenku za vyvěšení inzerátu nebo zprostředkování návštěvy advokátní kanceláře. Služby realitního makléře jsou mnohem pestřejší a ve finále také mohou znamenat nejen zajímavější cenu za nemovitost, ale také mnohem méně stresu spojeného s prodejem.

Komplexní balíček služeb je k dispozici 

Každá položka musí být vyúčtována ve smlouvě, je nutné, aby byl postup pro klienty naprosto transparentní. Provize jako taková je splatná až poté, kdy se nemovitost prodá a na účet prodávajícího se převede kupní cena. Co všechno zahrnuje? Není to jen odměna makléře za jeho práci, to bychom zmínili jen dílčí část. Z této sumy jsou totiž hrazené také náklady, které jsou s prodejem nemovitosti spojené. Například jde o propagaci na inzertních portálech nebo fotografie bytu, o něž se postará profesionální fotograf. Zaujmout pozornost kupujících totiž není snadné a s nulovým rozpočtem by nic podobného ani nešlo, vše totiž stojí peníze. A pokud chcete být na internetu vidět, je bezpodmínečně nutné vynaložit určité prostředky.

Co patří do běžných nákladů? 

Nemovitost musí být nejen nafocena, ale především pak na focení dobře připravena. Termíny, jako je právě home staging, jsou zcela běžnou součástí života realitního makléře. Byt musí vypadat už na první pohled přitažlivě, zájemci si vybírají i podle úvodního dojmu. Pokud nebude pozitivní, možná je osloví nějaká nabídka ve vedlejší ulici, což by byla škoda. Příprava virtuální prohlídky nemovitosti má také něco do sebe. Je to moderní způsob, jak oslovit klienta. Někdy opravdu nestačí jen samotné fotografie, tento styl patří spíše do 20. století, ale už jsme o etapu dále. Provize se zpravidla pohybuje mezi 3 a 5 procenty z celkové ceny nemovitosti (záleží zde na celé řadě faktorů, typu nemovitosti apod.).

Vsaďte na férového makléře 

Vyfotit snímek, přidat na jeden nebo dva inzertní portály obecný text a čekat, kdo se ozve? Ne, takhle poctivý makléř nejedná. Musí mít za sebou dlouholeté zkušenosti a pozitivní reference. Jistě někoho takového ve svém okolí najdete, ale je vhodné se dobře rozhlížet a dát na reálné ohlasy ostatních prodávajících.

Co všechno zahrnuje provize u jednotlivých makléřů