Jakým způsobem probíhá změna trvalého bydliště?

Pokud se stěhujete, je pro vás toto téma hodně důležité. Změna trvalého bydliště je něčím, co je třeba důkladně promyslet ve všech ohledech. Není to jen krok, který ohlásíte v jediném úředním formuláři, ale skutečná životní změna. Dnešní doba sice všechny procesy řeší online a vše vypadá opravdu jednoduše, přesto nestačí jediný list papíru s žádostí o nový občanský průkaz. Celý postup je stále poměrně složitý, pojďme se na něj podívat krok za krokem. Jak neudělat chybu? A komu byste měli nahlásit své další plány? Je třeba oznámit tuto skutečnost i bance nebo sociálce? Vše se už brzy dozvíte!

Co si vzít s sebou na úřad?

Záleží na tom, jestli se stěhujete do nového a přímo si kupujete byt nebo míříte do pronájmu a je možné, že v příštím roce dojde k další změně. Vždy je to vaše svobodné rozhodnutí, které jste jistě dopředu zvážili. V obou případech bude nutné, abyste se prokázali určitými doklady. Občanský průkaz je nezbytný, stejně jako smlouva, díky které bydlíte. V prvním případě to bude kupní smlouva, ve druhé zase nájemní smlouva (spolu s písemným stanoviskem majitele bytu, který udělí s tímto krokem souhlas). Prvním krokem je návštěva obecního nebo městského úřadu, kde se ohlásíte. Vyplníte přihlašovací lístek k trvalému pobytu, uhradíte symbolický poplatek a po kontrole je hotovo. Co dalšího následuje? Na úřadu vám také přestřihnou roh „staré“ občanky.

A co vůbec řešit nemusíte?

Finanční úřad si potřebná data upraví, protože je napojený na příslušné registry. Nemusíte řešit vůbec nic, jen se od něj ze zprávy dozvíte, že provedl změnu sám. Totéž platí pro katastrální úřady, které mají před sebou tentýž scénář. To je ovšem všechno, protože například banky, komerční pojišťovny nebo lékařské ordinace musí mít vždy aktuální údaje. Pokud máte psa, měli byste ho také úředně přihlásit (a zaplatit z něj také povinný poplatek), a to do 15 dnů od chvíle, kdy jste se sami registrovali.

Jaké informace musíte vědět?

Každý český občan má právo přesně na jeden trvalý pobyt, více adres v tomto směru ohlašovat nelze. Nestačí jenom návštěva jednoho úřadu, připravte se na to, že budete muset vyrazit ještě na další místa, a to nejen v případě, kdy aktivně podnikáte. Zdravotní pojišťovnu navštívit nemusíte, protože stačí telefonická forma nebo poslání zprávy přes datovou schránku. Pokud máte SIPO, je třeba vyrazit na poštu a o změně by se měli z pochopitelných důvodů dozvědět také dodavatelé energií. Pobíráte důchod? V tom případě je povinné ohlášení změny na vaší místně příslušné ČSSZ.

 

zmena-trvaleho-pobytu